Jonas Kjellberg om succéåret 2020
Säsongen 2020 blev väl inte som någon hade tänkt sig. Men för Jonas Kjellberg, som kom ny in i klassen, blev den bättre än vad han någonsin hade kunnat drömma om. Jonas tillsammans med sin gamla vapendragare Johannes Lind Widestam, tog hem SM i J/70 och krönte säsongen även med en vinst i seglingens Mästarnas Mästare. Vi fick en intervju med Jonas i novembermörkret där han berättar hur de tränar, på vilket sätt J/70 skiljer sig mot Melges 20:an som han seglat mycket tidigare, och vad nyckeln är för att lyckas på tävlingsbanan.
TEXT OCH FOTO: Daniel Stenholm
Jonas har de senaste åren seglat Melges 20 på den italienska touren, men har i år kommit tillbaka till att segla i Sverige och då med en andelsbåt från KSSS. Och på vilket sätt de gjort det!
Vi får börja med att gratulera till alla vinster under året
– Tack, ja det har gått bra i vår retur till segling i Sverige. Det har varit väldigt kul att segla mot alla gamla seglare som man seglat med och mot, det är ungefär samma människor som håller på nu, inleder Jonas.
Det är första året som ni seglar J/70 om jag förstår det rätt?
– Ja, första gången som vi seglade båten var nu i våras, vi har haft en KSSS lånebåt. De senaste 5 åren har jag seglat Melges 20 och kört världstouren, VM i USA, och så mycket vi har orkat på den touren. Innan det var det 5 år i CB 66 klassen där vi seglat mycket mot tex Carl P Sylvan, Thomas Skålén, Christer Faith-Ell, osv. Det var en väldigt rolig klass när man seglade om den där Land Rovern och det lockade till sig väldigt duktiga seglare. Innan dess var det mer större båtar som IMX40 och hade även en egen X-302 tillsammans med brorsan, och körde IMS SM och den typen av segling. Samtidigt som jag även seglade X-79.
Seglade du jolle i din ungdom som många andra framgångsrika seglare?
– Jag var väl inte riktigt någon talang, som de brukar skoja om, när jag seglade jolle, jag seglade lite Optimist i Norrköping men min pappa var inte så sugen att sätta jollen på taket och åka omkring med den. Så det var aldrig nån jollesatsning. Jag började väl egentligen med att dra kabel på lite större båtar och segla på familjens båtar.
Hur kommer det sig att du började segla Melges 20 i Italien?
– Vi seglade CB 66 nere i Gardasjön i European League i två år och då såg vi den här typen av båt. Vi hade kört runt mycket i Sverige och seglat ungefär den typen av båt i CB66:an och tyckte att det hade varit roligt att utöka det tankesättet och segla mycket nere i Garda, Monaco, Porto Cervo osv.
– Det började med att vi seglade Melges 20 i Newport i US Nationals och slutade då med att vi köpte den båten och tog med till Europa och den italienska cirkusen. Mest för att det var en kul grej att prova på, skönt att segla barfota och segla i shorts…
– Båten är inte så stor, och det är ett smidigt koncept, de flyttar båten mellan de olika ställena och Melges sköter om allting och tar hand om mycket av logistiken. Vi har med våra egna segel, men annars sköter de det mesta.
Hur känns skillnaden mellan J/70 och Melges 20?
– J/70 känns lite mer som en större båt, inte lika livlig. Melgesen är mer överriggad. Jag måste säga att jag gillar J/70 mer och mer. Melges är väldigt rolig för den är ännu mer känslig på trimmet. I Melges 20 får man skruva på riggen under gång, så mycket av farten sitter i riggen, och jag tror att vi har med oss mycket därifrån eftersom J/70 också är väldigt känslig på riggtrimmet.
Hur funkar KSSS andelsbåtskoncept?
– Det har funkat jättebra hos KSSS. De har haft en kille som heter Tim (Danielson) som skött om allt och alla träningar. Vi körde med den andelsbåten på SM och har till och med kört med deras segel på SM, så det har varit riktigt bra grejer. Vi köpte vår egna gennaker för vi ville ha en lite annan design på den, men annars har vi kört med deras fock och storsegel. Båtarna är i väldigt fint skick, vi har med våra egna instrument och egna skot.
Vad är det för besättning som du haft med dig i år?
– Jag och Johannes Lind Widestam har seglat ihop otroligt länge, vi har Melges 20:an tillsammans, och har seglat CB66 tillsammans. Vi seglade även i hans Smaragd och Safir en gång i tiden, så vi har hängt ihop väldigt länge, sen fyller vi på med olika personer i mitten. Vi har seglat Melges 20 med väldigt duktiga svenska ungdomar. Vi har haft Charlie Ekenberg och Oscar Bengtsson, och att ta in unga duktiga seglare är något vi fortfarande gör. På Mästarnas Mästare hade vi Måns Holmberg och Axel Munkby med oss, unga talanger som varit med i Youth America’s Cup. På SM hade vi med en gammal kompis, en rockstjärna, Oskar Karlsson som bland annat seglat Whitbread på Swedish Match, samt Tom Basic, från Kroatien, som vi seglat mycket Melges 20 med.
Vad var nyckeln för att lyckas i J/70-seglingen?
– Man ska vara otroligt ödmjuk, det har jag lärt mig den hårda vägen att bara för att det går bra ett år... När man tror att man knäckt formeln så börjar ofta en mörk nattvandring. Det är otroligt svårt med segling. Men nyckeln tror jag är att vi blivit trygga i vår ”mode:ing”, dvs att vi vågar segla lågt och fort, och högt och långsamt, många seglar ofta lika fort hela tiden och försöker hålla höjd, vi försöker ha två olika perspektiv, beroende på hur vi har det taktiskt. O
– Om vi behöver segla högt så är det bra att segla ordentligt högt för att kunna ha en ”free lane”, eller också försöker vi segla fortare och där har vi en ganska tydlig kommunikation. Vi har tränat till oss i Italien att besättningen sätter upp båten åt mig och så styr jag på vad jag får. I Sverige ibland så är det mer att jag styr högt och så följer besättningen rorsman. Men jag följer de där framme istället, det är de som ställer in det och sen seglar jag efter det.
Jag och Johannes har ju seglat jättemycket, vi har ju seglat 20 år tillsammans så vi känner varandra. Folk brukar gnälla och säga att vi tjafsar som ett gift gammalt par.
Hur mycket har ni tränat tillsammans i J/70:n?
– Vi har inte tränat så mycket, eller det beror ju på hur man jämför, men jag och Johannes har ju seglat jättemycket, vi har ju seglat 20 år tillsammans så vi känner varandra. Folk brukar gnälla och säga att vi tjafsar som ett gift gammalt par. Och sen har vi ju plockat in folk som vi tycker är bra. Vi försöker träna på de grejer där vi tycker vi har en ”weak spot”. Så antingen tränar vi fart, och det är svårt att göra om man inte har en annan båt, eller efter att vi seglat några regattor och känner att här är vi inte så snabba, och då försöker vi förstå vad vi behöver träna på i den vindstyrkan. Eller också behöver vi träna manövrar, och då gör vi det. Vi åker väl inte runt och ”spelar två-mål” så mycket, många är ute och seglar varje onsdag och lördag men det gör inte vi så mycket.
– Vi har ju försökt att bli bättre seglare hela tiden så vi har även hyrt in coacher för att hjälpa oss att bli bättre. Vi har haft tre olika typer av coacher som hjälpt oss i Melges 20 för att bli bättre seglare. Så vi har satsat väldigt metodiskt för att bli bättre seglare.
Har du nåt tips till oss andra vanliga J/70-seglare som kanske inte kommit så ofta i toppen av resultatlistorna?
– Vi har brutit ned seglingen väldigt mycket i en ny modell, mycket av besluten fattas längre fram i båten och rorsman blir mindre och mindre aktiv, dvs jag håller inte i några tampar över huvud taget utan driver bara båten, och sen driver de andra sina egna grejer. Och sen jobbar vi väldigt hårt på ”mode:ingen”, dvs att ”vi tycker att båten går lite fortare om du går lite lägre”. Så det gäller att kunna segla högt i börjat för att hålla sina ”lanes” och sedan kunna växla om och segla lite fortare och lägre, det tror jag är det som till skillnad från andra, å andra sidan gör ju toppbåtarna det, så det är inga nyheter.
Hur känns J/70-klassen, är det där som dina gamla seglarkompisar håller till nu?
– Ja jag upplever att det är väldigt mycket duktiga seglare i klassen. Vi har Drakbåtskillarna som kommit över, sen nästan hela CB66-gänget som kör det här också. Och sen gänget från J/80 som också klivit över.
– Det verkar som att J/70 har fått ett väldigt starkt fäste i hela världen. Jag kan ju fortfarande tycka att Melges 20 är roligare, där sitter alla grejer på rätt ställen, det är enklare att komma åt allting, det finns ingen vinsch som du ska hoppa över som inte används osv. Det är ännu tydligare regler på att båten är super-entyp, du får inte göra nånting, du får inte byta ett block. Men det är en kul klass för det är inte så stora fartskillnader mellan båtarna.
Hur ser kalendern ut för nästa år?
– Det är SM i Träslövsläge och EM i Köpenhamn. Det är väl det som vi tänkte att låsa in i kalendern, och sen göra några regattor i Stockholm, det kanske kan bli Sandhamnsregattan, vi får se vad som passar in. EM blir huvudfokuset, men det hade varit kul att få ihop ett bra gäng till SM också. Det är planen. Men även att göra en träningsvecka nere i Italien i J/70 och segla mot de i den klassen, för att få lite värme och sparring, och sen EM och SM. Det är den planen som vi har. Och sen tänkte vi även segla EM:et eller VM i Melges 20 också.
Det var ju östkustsegling på Mälaren i senaste SM. Jag sa att jag inte gillar att segla där inne, det är svårt och så buskigt, men då sa nån annan att jag lovar att göteborgarna gillar det ännu mindre.
Har du seglat i Träslövsläge tidigare?
– Nej det har jag inte, så det blir väl ytterligare en utmaning också. Det var ju östkustsegling på Mälaren i senaste SM. Jag sa att jag inte gillar att segla där inne, det är svårt och så buskigt, men då sa nån annan att jag lovar att göteborgarna gillar det ännu mindre. Men det ska bli jättekul i Träslövsläge.
Är det fortfarande andelsbåt i KSSS som gäller eller ska ni köpa någon egen?
– Vi har inte bestämt riktigt ännu, vi ska absolut segla en andelsbåt, men vi får se om vi skaffar en J/70 också. Men vi har i alla fall anmält intresse för andelsbåt. Det har ju funkat bra i år…
Seglade ni EM i Melges 20 i år?
– Vi seglade EM förra hösten och kom sexa. Det är vårt absolut bästa resultat i Melges 20, så det var bra.
I Mästarnas Mästare vann ni den stjärnspäckade finalen med bland annat Anton Dahlberg, Pro4U, Carl P Sylvan, Björn Sandberg med flera. Det var en spännande sista läns in mot mål.
– Det var kul, det är alltid lite hasardartat, vi gjorde en jättebra grundomgång. Det är klart att vi haft en viss fördel att vi seglat båten. Men även Micke Lindqvist från Fareast med Henrik Ottoson var ju med så det var fruktansvärt många duktiga seglare med. Sen gäller det alltid att ha lite stolpe in, vi hade lite stolpe in, vi gjorde bra starter och vi kände oss hyfsat trygga i vår fart. Superkul att lyckas ta hem det på första försöket. Det är få förunnat. Semifinalen var jobbig, då tjuvstartade vi och var tvungna att hämta upp.
– Konceptet med korta banor och tillhandahållna båtar var jätteroligt, jag kan tycka att det är roligare med längre banor, men det blev mer utspritt än vad jag hade trott. Det var en väldigt kul säsong.
– Det känns ju nästan lite overkligt att kunna hoppa in och lyckas både vinna SM, vilket vi inte trodde att vi skulle lyckas med, och sen Mästarnas Mästare på det. Det var bättre än det manus som man själv hade trott på.
Är det barmarksträning i Sverige som gäller nu i vinter?
– Vi får se vad som händer, vi får följa utvecklingen i världen. Annars är planen att ta oss ned till Europa och köra igen. Vi brukar vara med och köra Monaco Winter Series med Melgesen, och köra 4-5 regattor över vintern i vanliga fall. Nu får vi se vad som händer, nu är väl allting inställt så vi får väl se om det öppnar upp igen framåt våren, men då kommer vi nog garanterat åka ner och segla antingen J/70 och träna på det och få in lite edge, vi behöver träna mer på hårdvind, så ligga några dagar på Garda för att försöka få till det, och sedan köra Melges beroende på vilka regattor de kommer ut med. Göra några regattor i Italien.
– Det är ju svårt att resa nu också. Vi har oftast gjort nån regatta i Miami eller Newport och har försökt att köra året runt.
Hur ser motståndet ut i Stockholmsområdet för er?
– Det är en jättebra flotta i Stockholm, sen är ju enda utmaningen att vi seglar på Baggen med 4-6 sekundmeter och plattvatten, så vi svenskar bli ju ofta väldigt duktiga på det. Det blir en annan grej att komma ner till Varberg med klafsig sjö.
Nere i Halmstad arrangeras det på våren 17-18 april North Sails Trim Cup där det är liknande vatten som i Träslövsläge, ni får passa på och komma ner dit och träna.
– Det gör vi jättegärna. Det låter som en utmärkt bra plan. Vi har också blivit väldigt fint välkomnade i J/70-klassen, så det har varit otroligt kul att segla på hemmaplan igen.
Att segla i Medelhavet låter ju annars som den perfekta lösningen på seglingsabstinensen.
– Ja jag är nog lite förvånad att inte fler väljer att segla nere i Europa. Det är inte så meckigt, i alla fall innan allt detta med Corona, att flyga ner med Ryanair eller Norweigan och sen köra. Man tappar kanske lite av det här att träna på hemmaplan och kontinuiteten, men man uppskattar mer och förbereder träningarna bättre om man åker iväg. Och det tror jag att vi har tagit med oss, att när vi tränar att vill vi ha en väldigt tydlig idé vad vi tränar på, och vilken sweetspot vi vill åka. Jag tror att här i Sverige seglar vi mer för att det är jäkligt kul att segla, det är mer ”tvåmål”. Man seglar omkring på tisdagsseglingarna runt några bojar och har det jättekul. Vi har ända sedan CB66-tiden varit väldigt snabba i vissa vindregister och hitta trimmet, sen i vissa andra vindar föll vi igenom ganska ordentligt, så för oss handlar det väldigt mycket om att täcka de hålen där vi inte levt upp riktigt fartmässigt. Det är ju många vindregister att klara av för att placera sig högst upp och då gäller det förstå vad behöver man egentligen träna på.
Inför Mästarnas Mästare kände vi att vi hade lite underfart på länsarna mot Carl P Sylvan och gänget, så då var vi ute i tre dagar i hårdvind bara för att sätta gipparna, för J/70 är lite tyngre att gippa mot Melgesen, så den planar inte lika länge själv. Nu blev det ju ingen hårdvind på Mästarnas Mästare så det var väl tre bortkastade dagar då…
Då är det hårdvind som ni känner att ni behöver träna lite extra på?
– Njae, det är väl olika perspektiv. Inför Mästarnas Mästare kände vi att vi hade lite underfart på länsarna mot Carl P Sylvan och gänget, så då var vi ute i tre dagar i hårdvind bara för att sätta gipparna, för J/70 är lite tyngre att gippa mot Melgesen, så den planar inte lika länge själv. Nu blev det ju ingen hårdvind på Mästarnas Mästare så det var väl tre bortkastade dagar då… Men vi får väl tillbaka det till nån annan regatta, att veta när ska man gå från att göra en vanlig gipp till att göra en blowthrough jibe, i vilket vindregister, så då körde vi det inför Mästarnas Mästare eftersom vi kände att vi tappade på det mot Carl P och Pro4U.
Ni kanske kan ha nytta av det i Träslövsläge i SM, när det kan blåsa lite mer och gå lite mer vågor?
– Ja förhoppningsvis, men det är lätt att glömma också, då uppstår det en fallucka någon annanstans som man trodde att man hade koll på. Så det gäller ju att få ihop helheten.
Hur ser ni på VM 2021, som ju kommer att gå i Los Angeles, är det nåt ni vill åka på?
– Absolut! Nu går ju det troligtvis samtidigt som SM, så det är inte planen att åka till VM i år. Sen tror jag att EM i Köpenhamn är tillräckligt stort med mycket båtar så att vi kan se hur vi ligger till där i konkurrensen.
Är det här en långsiktig satsning på J/70 som ni gör här för några år framöver?
– Vi får se, vi gillar verkligen Melges 20 och att segla i Italien, vi tycker att det är supertrevligt, vi får ju en liten semesterresaperspektiv i det också med värmen på våren och segla i shorts. Det är första gången nu som jag seglar i skor på jättelänge, brukar segla barfota annars, det är dessutom en bra inramning att käka goda middagar på nån hamnkrog och det är trevligt, så vi får se. Men kommer vi segla J/70 kommer vi nog lägga mycket av J/70-satsningen ner mot Italien, för vi tycker att det är trevligt. Och sen har vi väldigt konkurrenskraftiga fält med väldigt duktiga seglare.
– Skillnaden att ta sig till Malmö eller ta sig till Pisa är inte jättestor om man inte behöver dra båten.
– Det är ju kul också att se att det går att ha en lånebåt och använda seglen från KSSS för att ändå segla så pass bra som vi gjorde, så det är kul och det visar också att det är väldigt jämnt och att båtarna går ungefär lika fort.
Hur vann ni SM, var det nåt speciellt som avgjorde till er fördel?
– Vi känner oss ganska trygga i lättvind, och har alltid gjort det både jag och Johannes, så vi hade lite flyt där att två av dagarna var det väldigt skiftigt och vi är båda två östkustseglare, och ur det perspektivet känner vi oss hyfsat trygga i att förstå varifrån vindarna ska komma och hur de rör sig runt bukarna och vassen. Många skojade med oss att vi gippade iväg på egna stråk ibland för att hitta vind i nån vassrugg nånstans. Så det handlar nog mer om vägval under första och sista dagen. Sista dagen bevakade vi kanske lite mer Carl P och gänget. Det handlar om att segla där man tror att det blåser och sedan segla till skiften i full fart, och jag tror att vi seglade lägre och kände oss trygga i det.
– Andra dagen var det 5 race i hårdvind, då upplevde jag inte att vi hade någon egde på Carl P, utan snarare tvärtom att de hade edge på oss. Vi seglade på skiften och försökte jobba oss uppåt och hela tiden vara fria och kunna slå på alla skiften. Carl P gick fortare än oss både på kryssen och på undanvinden, men vi lyckades komma ur och hålla våra ”lanes” och driva på hela tiden och ta de skiften vi hade utan att gå ut på någon kant och chansa, utan vi hade en hyfsat jämn serie där uppe. Och det var ett gäng som hade bra fart, som Carl P, Pro4U, Elvis och Hjuvikskillarna.
– Vi tar med oss väldigt mycket från Melgesen, vi seglar ju på lut bara, så vi försöker vara väldigt noggranna med hur mycket det lutar.
– Men jag är ödmjuk inför framtiden. Det är svårt att toppa 2020, men i segling brukar det vara så, när man tror att man förstår, kommer man fram till att man inte förstått, för då finns det en helt ny nivå som öppnar sig…