Fem frågor till fyra båtar inför SM
Publicerat: 2021-08-17 - 15:08 - Skrivet av Christer Faith-Ell
1 Snart SM där många av Sveriges bästa seglare är med. Varför är J70 en succe?
2 Var hittar ni fartnycklarna i J70?
3 Vilken utveckling har ni gjort sedan SM senast?
4 Vad gör du för att få besättningen att må riktigt bra och därigenom öka chanserna?
5 Vilka båtar gör upp om pallplatserna i år?
Tomas Skålen
1 Bra och väl genomtänkt båt med internationell spridning har skapat hög efterfrågan även i Sverige. Lättseglad vilket gör att den tilltalar många.
2 Olika beroende på vindstyrka: I lätta vindar behöver man skapa max kraft. I hårdvind är balansen mellan stor och fock väldigt avgörande. Riggspänningen är viktig för att sätta mastens förböj och rätt sagg i förstaget. Jag seglar mycket med häckstaget som gaspedal eftersom jag började segla båttyper som 606 och Express. Men det finns många olika vägar till en snabb båt. Öppen fockvinkel relativt andra båttyper gör J70 belönande att arbeta med för att få till rätt fockskotpunkt beroende på vind- och vågförhållanden.
3 Vi saknade båtfart i det lätta vindregistret på SM förra året. Vi har jobbat mycket med det. Fockens inhaul är en nyckel som tillsammans med skotpunkt, fallspänning och skotningen ger båten rätt mängd kraft vid varje tillfälle.
4 Låta besättningen få tid att hitta sina roller. Både på banan och på land. Delaktighet. Tålamod. Rätt kombination av grundpersonligheter är så betydelsefullt. Man lär sig med tiden att välja rätt. 😊
5 Kjellberg och Sylvan om han kommer, ålänningarna är vassa, Elvis. Vår besättning har inte seglat så mycket tillsammans på sistone. Seglar vi bra kan vi vara topp 5. Hellekantarna ska vi inte heller räkna bort om det blir västligt och sjö.
Martin Nilsson (4 på SM 2020)
1 Lättillgänglig båt som är smidig att segla och transportera. Bredden och spetsen i klassen.
2 Besättningens rörelsemönster är viktigt i lättvind. Extra uppmärksamhet på storseglet. Vi tar hem hårt i häckstaget innan vi börjar släppa på skoten.
3 Hårdvindstrimmet vill vi förbättra. För övrigt är vi relativt vassa på undanvinden så där brukar vi ta placeringar.
4 Eftersom vi är 3 delägare så har vi en naturlig delaktighet som är så viktig. Sen har jag seglat med Johan Mossberg i 20 år så vi känner varandra väl. Det underlättar.
5 Det finns många som kan ta medalj. Mina favoriter är Jonas Kjellberg och Staffan Lindberg med besättningar.
Jonas Kjellberg (guld SM 2020)
1 Lättseglad, alla kan segla den, CB66 startade trenden i Norden med trailerbara entypskölbåtar. Intresset har sedan dess tilltagit.
2 Riggen, börja med att följa guiden och bygg egen erfarenhet. Små förändringar kan påverka mycket. Felinställd innebär att du måste kompensera och ”fulsegla”. Det krävs noggrannhet. Man behöver även ha koll på krängningen som kan minska våta ytan och även skapa lyftkraft på kryssen.
3 Vi har egen båt nu i år och därmed egna segel. Vi har seglat mer än tidigare, mestadels i Italien. Manövrarna är vassare och vi har ändrat vissa calls.
4 Försöker sluta slå på teamet 😉. Fokuserar på mitt jobb. Litar på att alla har koll. Vi flyttar runt arbetsuppgifter beroende på vindstyrka. Den starkaste tar peket i hårdvind. Någon ombord är bäst på att trimma gennakern i lättvind.
5 Det kommer bli väldigt tight. Elvis, Pro4u, Happy, Hjuviksbåten, Ottosson, Stålheim, Woxén, Skålén. Getingbo och säkert några Göteborgsbåtar som jag inte har koll på.
Staffan Lindberg (guld SM 2019)
1 Alla kan segla J70, samtidigt är den svår att optimera så därigenom utvecklande.
2 Rigginställningen, häcken, ledvagnen, kicken. Vi strävar efter krängning runt 15 grader på kryssen. Viktigt att vara snabb på att växla om när vinden varierar.
3 Samma setup som tidigare.
4 Kommunikationen och tydliga roller. Brist på det kan leda till irritation. Försöker hålla lugnet ombord sen är det klart att om vi är på väg upp på land och gennakern måste ner så kanske volymen höjs 😊
5 De som varit med i toppen i tidigare. Dessutom Stålheim & Co om de klarar bytet från jolle till kölbåt. Vi själva har 50% nytt team så lite osäkert vilken nivå vi är på.